loading...

ازدواج خوب

راهنما ازدواج جوانان

بازدید : 148
11 زمان : 1399:2

زماني كه صحبت از سر گرفتن عقد و ازدواج و مراسم عروسي در ميان باشد، يكي از مهم ترين چيزهايي كه براي به انجام رساندن آن، مشتاق هستيم؛ تهيه جهيزيه عروس خواهد بود. اما آيا در ميان اين هياهو، به ليست جهيزيه داماد هم فكر كرده ايد؟

زماني كه صحبت از سر گرفتن عقد و ازدواج و مراسم عروسي در ميان باشد، يكي از مهم ترين چيزهايي كه براي به انجام رساندن آن، مشتاق هستيم؛ تهيه جهيزيه عروس خواهد بود. اما آيا در ميان اين هياهو، به ليست جهيزيه داماد هم فكر كرده ايد؟

حتما مي دانيد كه قرار نيست تمامي اسباب و وسايل منزل در جهيزيه عروس جاي بگيرد و بخشي از آن ها نيز جزء مواردي است كه داماد با خود به منزل آرزوها مي آورد.

از آن جايي كه در تمام خانواده ها پيش از اين بارها و بارها، ليست جهيزيه عروس روي كاغذي سپيد نقش بسته و فهرست شده است؛ اين بار بر آن هستيم تا نگاهي به ليست جهيزيه داماد انداخته و مروري بر آن داشته باشيم.

ليست جهيزيه داماد

از آن جايي كه آقاي داماد قرار است يك دوره كامل زندگي، مسئوليت زندگي را برعهده داشته باشد؛ گويا آداب و رسوم، سهم كمتري براي جهيزيه وي در نظر گرفته است. كار داماد در خريد جهيزيه، بارها ساده تر از عروس است و در فهرست خريدهاي وي، خبري از خرده ريزهاي كلافه كننده جهيزيه عروس نيست.

با اين همه كمي نزديك تر شده و نگاهي به مسئوليت هاي داماد در تهيه جهيزيه مي پردازيم.

اگر به مطلب جهيزيه عروس، نگاهي بيندازيد، موارد زير را در شمار اصلي ترين خريدهاي جهيزيه عروس خواهيد يافت.

تخت خواب دو نفره + دو عدد پاتختي + دو عدد آباژور
تشك دو نفره
كمد لباس
ميز آرايش + آينه
ميز و صندلي ناهارخوري
مبلمان پذيرايي (ترجيحا از ست ميز و صندلي ناهارخوري)
مبلمان راحتي مخصوص اتاق نشيمن
پرده پذيرايي
پرده اتاق خواب
فرش پذيرايي (2 تخته)
يخچال فريزر (ساده، سايد باي سايد، فرنچ يا دوقلو)
اجاق گاز + فر يا فر جداگانه برقي
ماشين لباسشويي
ماشين ظرفشويي
جاروبرقي
مايكروفر
زودپز
چاي ساز
قهوه جوش
غذاساز
رنده برقي
آبميوه گيري
چرخ گوشت
مخلوط كن
آسياب برقي
اتو بخار
بخار شوي
ساندويچ ساز
آب مركبات گيري برقي
پنكه برقي
بخاري برقي يا بخاري گازي
گوشت كوب برقي
دستگاه گريل
كباب پز برقي
كتري و قوري
سماور (بيشتر براي تزئين آشپزخانه)
ست قابلمه + ماهي تابه تفلون
سرويس قاشق و چنگال 12 يا 18 نفره
سرويس قاشق و چنگال اضافه
ست چاقوي آشپزخانه
ست ظروف پيركس
بطري آب داخل يخچال
قالب هاي سيليكوني
ست كفگير و ملاقه (شامل ي سرويس تفلون و يك سرويس چوبي)
ست شكرپاش، نمكدان و قندان
ظروف نگهداري ادويه
ظروف نگهداري حبوبات
سرويس سطل زباله آشپزخانه
ست سبد آشپزخانه
ست كريستال (مي تواند شامل يك ست يا بيشتر باشد)
ظروف پذيرايي
سرويس پارچ و ليوان
سرويس آبكش فلزي
سرويس آبكش پلاستيكي
ظرف نگهداري سيب زميني و پياز
سرويس فنجان چاي خوري
سرويس فنجان قهوه خوري
قهوه ساز
ماهيتابه دو طرفه
فلاسك آب
فلاسك چاي
حوله حمام (براي عروس و داماد)
حوله دستشويي
چمدان
جانماز و سجاده
گلدان
جاي مسواك و خمير دندان
جاي شامپو
جاي صابون
ليف حمام
مسواك
اسفنج حمام
سشوار
اتو مو
فر كننده مو
ريش تراش
بند انداز برقي
دستكش ظرفشويي
برس، شانه
دمپايي توالت، دمپايي حمام
لحاف، پتو، روبالشتي، ملحفه، بالش، رختخواب

از ميان تمام خريدهاي بالا كه در شمار جهيزيه عروس جاي مي گيرند، سهم آقاي داماد از خريد جهيزيه داماد، شامل موارد زير مي شود:

1. لوازم صوتي و تصويري

2. فرش

3. لوستر

4. سرويس رختخواب

5. تلفن

6. سيستم كامپيوتري

1. لوازم صوتي و تصويري

شايد كمي پيشتر تهيه لوازم صوتي و تصويري، كار چندان سختي نبود؛ اما با توجه به قيمت هاي فعلي، مسئوليت بزرگي بر شانه داماد قرار مي گيرد. تهيه كليه وسايل شامل لوازم صوتي و تصويري گرفته از تلويزيون، سينماي خانگي و ... بر عهده داماد خواهد بود. بديهي است كه ميز تلويزيون متناسب با اين وسايل نيز بايد همراه با سيستم صوتي و تصويري، از طرف داماد تهيه گردد.

از آن جاي كه برندهاي توليد كننده تلويزيون و سيستم هاي صوتي تصويري متنوعي در بازار كشور وجود دارد، براي انتخاب تلويزيون و سيستم صوتي، با رده هاي قيمتي گوناگوني روبرو خواهيد بود. اگر در نظر داشته باشيد كه هزينه كمتري براي تلويزيون پرداخت كنيد، بايد از خير مدل هاي هوشمند يا تلويزيون هاي صفحه منحني بگذريد. همين طور مي توانيد با انتخاب سايز كوچك تري به طور مثال يك تلويزيون 40 اينچي، قيمت به مراتب محدودتري پرداخت كنيد. با بررسي بازار به اين نتيجه مي رسيد كه تفاوت قيمت بين برندهاي حاضر در بازار ايران، آن قدرها فاحش نيست؛ اما اگر برخي از قابليت هاي اضافي و ويژگي هاي جانبي تلويزيون را حذف كنيد، قيمت پاياني آن به مراتب كاهش پيدا مي كند.

در صورتي كه مي خواهيد جهيزيه داماد ارزان تمام شود، بايد به سراغ تلويزيون هاي صفحه كوچك و در صورت امكان غيرهوشمند برويد، اما براي خريد جهيزيه داماد لاكچري، تلويزيون هاي صفحه بزرگ، هوشمند و احتمالا منحني عالي خواهند بود.

2. فرش از مهم ترين ها در ليست جهيزيه داماد

اگر چه يك يا حداكثر دو تخته فرش در ليست جهيزيه عروس جاي مي گيرد، اما آيا اين براي فرش كردن كل فضاي خانه كافي خواهد بود؟ به احتمال زياد نه! بنابراين خريد فرش در فهرست جهيزيه آقاي داماد نيز جاي دارد. اين مورد را بايد نخستين وجه اشتراك عروس و داماد و نقطه تفاهم آن ها بدانيم!

براي خريد فرش، خوب است كه حتما با عروس خانوم مشورتي جدي داشته باشيد. بسته به اين كه فرش هاي خريداري شده توسط عروس، با چه سبك و رنگي انتخاب شده باشند، لازم است كه فرش هاي خريداري شده شما نيز از همان سبك پيروي كند. به طور نمونه اگر فرش هاي جهيزيه عروس، با زمينه رنگ كرم انتخاب شده، بهتر است كه فرش هاي جهيزيه داماد نيز در همان تم رنگ باشند، يا حداقل رنگ مكملي براي آن ها برگزيده شود.

از آن گذشته دقت كنيد كه فرش هاي جهيزيه عروس، متعلق به كدام بخش خانه است. معمولا رسم است كه عروس براي سالن پذيرايي فرش تهيه مي كند و احتمالا فرش هاي جهيزيه داماد بايد براي آشپزخانه، اتاق خواب ها، نشيمن و ... باشد.

اگر اتاقي در منزل را به عنوان اتاق كودك آينده در نظر گرفته ايد، مي توانيد از خريد فرش براي آن منصرف شده و جايش را به فرش كودك كه بعدا در سيسموني مي آيد، اختصاص دهيد.

در خريد فرش نيز مي توانيد تفاوت معني داري بين جهيزيه داماد ارزان قيمت و جهيزيه داماد لاكچري قائل شويد. با خريد فرش هاي ماشيني ساده، هزينه هايتان به شدت كاهش يافته و در صورتي كه مايل به خريد جهيزيه لاكچري باشيد، فرش هاي دستباف ابريشمي را پيشنهاد مي كنيم.

3. لوستر از مهم ترين ها در جهيزيه داماد

عروس خانم از خريدن لوستر معاف است و اين مسئوليت بر عهده داماد خواهد بود. معمولا توصيه مي شود كه ابتدا منزل عروس و داماد تهيه و يا حداقل مشخص شده و سپس به خريد لوستر پرداخته شود. در سبك دكوراسيون سقف هاي منازل امروزي، به ويژه در سالن پذيرايي، نياز به استفاده جفت يا حتي سه تايي از لوسترهاي ست پيش مي آيد. به همين دليل توصيه مي شود كه ابتدا منزل را به خوبي بررسي كرده و سپس به خريد لوسترهايي هماهنگ با فضاي داخلي آن بپردازيد. همچنين ممكن است مايل به استفاده از شلنگ هاي نوري در گچ بري سقف منزل خود باشيد كه جلوه فوق العاده اي به نورپردازي فضاي داخلي خواهد داد.

البته به جز لوستر، خريد آباژور براي سالن پذيرايي هم بر عهده داماد خواهد بود. ممكن است بتوانيد اين مورد را از قلم انداخته و منتظر باشيد كه آباژورهاي سالن پذيرايي را در ميان كادوهاي عروسي دريافت كنيد.

براي خريد لوستر نيز با تنوع قيمتي بالايي روبرو خواهيد شد. در حال حاضر بازار لوستر با نرخ هاي گوناگوني دست و پنجه نرم مي كند و احتمالا براي انتخاب نمونه هاي مطابق سليقه خود، چالش هاي زيادي خواهيد داشت. اگر از خريد لوسترهاي كريستالي صرف نظر كرده و به سمت مدل هاي تزئين شده با پارچه و چوب برويد، به حتم مي توانيد خريد لوستر از ليست جهيزيه داماد را با قيمت كمتري به پايان برسانيد.

4. يك سرويس رختخواب

خريد سرويس اتاق خواب برعهده خانواده عروس است و در فهرست جهيزيه عروس جاي مي گيرد، اما آقاي داماد نيز موظف است كه در جهيزيه خود، يك سرويس كامل رختخواب همراه داشته باشد. شايد قرار است اين سرويس را براي ميهمان مورد استفاده قرار دهيد و شايد هم براي سال ها دست نخورده در كمد باقي بماند. اما به هر حال جهيزيه داماد، بدون يك سرويس رختخواب امروزي و شيك، كامل نخواهد شد.

خريد سرويس رختخواب را كمي مديريت شده انجام دهيد. رختخواب هاي سنگين و خيلي حجيم، تنها جاگير بوده و براي جا به جا كردن آن ها نيز به زحمت خواهيد افتاد. اگر منزلي كه قرار است زندگي آينده خود را در آن آغاز كنيد، اجاره اي باشد؛ حمل و نقل اين رختخواب ها در اسباب كشي هاي آتي، دردسرساز خواهد بود. در صورتي كه زندگي آينده خود را در يك ملك شخصي نيز آغاز مي كنيد، سرويس هاي رختخواب اضافي سنگين و حجيم، فضايي را از شما خواهند گرفت. به همين دليل معمولا توصيه مي شود كه اين سرويس هاي رختخواب اضافي را سبك و ظريف انتخاب كرده و به آن ها بيشتر به چشم سرويس ميهمان نگاه كنيد. خريد پتوهاي ظريف و تشك سبك مي تواند بهترين انتخاب باشد.

5. تلفن از ليست جهيزيه داماد

تلفن هم در شمار جهيزيه داماد قرار دارد. اگر قرار است كه داماد جهيزيه كاملي با خود بياورد، خريد تلفن نيز در شمار مسئوليت هاي وي قرار مي گيرد. بهتر است كه داماد يك تلفن مجهز براي سالن پذيرايي، يك تلفن ديواري براي آشپزخانه و يك تلفن براي اتاق خواب تهيه كند.

خريد تلفن هزينه چنداني نخواهد داشت. شما مي توانيد تلفني ساده خريداري كرده و يا از تلفن هاي داراي برنامه منشي و همراه با گوشي اضافه، انتخابي جذاب تر داشته باشيد. به هر حال اين موضوع را مد نظر قرار دهيد كه تلفن از آن دست وسيله هايي نيست كه سال به سال و فصل به فصل، براي تعويض آن اقدام كنيد. پس جاي دارد كه از همان ابتدا نوع و مدلي از تلفن را تهيه كنيد كه براي شما و همسرتان به اندازه كافي كامل و رضايت بخش بوده و نيازي به تعويض آن نباشد.

6. سيستم كامپيوتري

اين مورد مهجورترين در ميان وسايل خانه به نظر مي آيد. از آن جايي كه لپ تاپ، تبلت و يا كامپيوتر پي سي را مي توانيم به نوعي در شمار وسايل شخصي قرار دهيم، كمتر به خريد آن ها در شمار ليست جهيزيه، پرداخته شده است. اما در صورتي كه قرار باشد يك سيستم كامپيوتري در منزل آينده خود داشته باشيم، خريد آن برعهده آقاي داماد خواهد بود. در غير اين صورت هر يك از عروس و داماد مي توانند لپ تاپ يا كامپيوتر شخصي خود را در زمره وسايل شخصي از خانه پدري به خانه بخت بياورند.

سخن پاياني

البته در نهايت تهيه جهيزيه عروس و داماد، مي تواند چيزي كاملا توافقي باشد و هر يك از طرفين به تهيه بخشي از وسايل ضروري خانه آينده خود، بپردازند. به ياد داشته باشيم كه اين پيش آمادگي هاي زندگي زناشويي، تنها پايه هايي هستند كه قرار است دنيايي از همراهي و همدلي را در فراز و نشيب هاي پيش رو، بر آن ها بسازيم.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 224
  • بازدید کلی : 5222
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی